Gratulujeme ku kúpe auta a prajeme veľa šťastných kilometrov! Keď vám odovzdávame nové auto, je krásne čisté a vonia novotou – no je aj nezabehnuté. Často sa nás pýtate, ako s autom v zábehu jazdiť – a preto sme si pripravili tento návod, aby sme vám uľahčili zoznamovanie s autom.

Dnešné autá sa vyrábajú precíznejšie a s nižšími toleranciami ako v minulosti, takže dlhý a opatrný zábeh nového auta už nie je nevyhnutný.

Prvých tisíc až dvetisíc kilometrov vám odporúčame nasledovné:

  • Po naštartovaní hneď nevyrážajte a nechajte chvíľu motor bežať na voľnobeh (približne 30 sekúnd) aby sa v ňom olej dobre zohrial a roztiekol. Aj keď s autom zaparkujete, nechajte motor ešte pár sekúnd bežať na voľnobehu.
  • Motor nevytáčajte do vysokých otáčok a nezrýchľujte veľmi prudko. S naftovým motorom jazdite približne do 3000 otáčok za minútu, s benzínovým približne do 5000 otáčok.
  • Odporúča sa, aby prvé jazdy s novým autom boli dlhšie, okolo 20-40 kilometrov. Pohonné ústrojenstvo sa tak stihne celé zohriať na prevádzkovú teplotu, ale nie prehriať.
  • Ak idete na naozaj dlhú jazdu, spočiatku skúste nepoužívať tempomat. Motor si musí „zvyknúť“ na prácu v celom spektre otáčok, meňte preto rýchlosť aj prevodový stupeň.
  • Spočiatku neodporúčame prudké brzdenie – ak, samozrejme, nejde o krízovú situáciu. Pamätajte aj na to, že pneumatiky dosiahnu optimálnu priľnavosť až po prejdení pár kilometrov, takže pozor treba dávať aj v zákrutách.

Po zábehu už môžete zvyšovať záťaž na motor a jazdiť vo vyšších otáčkach. Stále treba počítať s tým, že počas prvých jázd bude spotreba paliva vyššia, hoci aj o dva litre na sto kilometrov. Spotreba sa ustáli po prejdení približne 10 až 15-tisíc kilometrov.

Prečo je zábeh dôležitý?

Pod zábehom sa myslí najmä proces, pri ktorom sa kovové dielce, ktoré sa o seba trú (o valec sa trú piesty a piestne krúžky, v prevodovke a diferenciáli do seba zapadajú ozubené kolieska) zbrúsili a „sadli“ do seba.

Na kovových dieloch sú od výroby mikroskopické nerovnosti. Ak nezabehnutý motor vystavíte veľkej záťaži, nerovnosti sa môžu prehriať a odlomiť sa alebo vytvoriť miesta, kde kov zmení svoju štruktúru.

Zábeh motora vytvorí najlepšie tesnenie medzi valcom a piestom a pomôže tomu, aby sa na premazávaných kovových dielcoch vytvoril trvalý ochranný olejový film.