Značka Jeep® včera na parížskom autosalóne odhalila úplne nový model Jeep Avenger, svoje vôbec prvé elektrické vozidlo. Kompaktný Jeep Avenger je prvým modelom pripravovaného portfólia schopných, plne elektrických vozidiel pre Európu a predstavuje kľúčovú súčasť globálnej stratégie elektrifikácie, ako aj zásadný krok k tomu, aby sa Jeep stal svetovou jednotkou v oblasti SUV s nulovými emisiami.

Avenger bol od začiatku navrhovaný ako typický Jeep a okrem neobyčajnej DNA ponúka jedinečnú kombináciu schopností, štýlu, funkčnosti a technológií na uspokojenie potrieb neustále pripojených zákazníkov.

„Nový Jeep Avenger predstavuje pre značku kľúčový míľnik, pretože je prvým z portfólia úplne nových batériových elektrických vozidiel Jeep pre Európu,“ povedal Christian Meunier, CEO značky Jeep. „Ponúka schopnosti Jeep, ktoré sú vhodné pre európsky trh. Na parížskom autosalóne predvedieme, prečo je to skvelá alternatíva ku všetkým súčasným hráčom v segmente B-SUV.“

Avenger je vyrábaný vo vysoko modernom závode Stellantis v poľských Tychách. Štandardne je vybavený systémami SelecTerrain a Hill Descent Control, ktoré spolu s vynikajúcimi uhlami nájazdu a zjazdu, ako aj svetlou výškou prinášajú do daného segmentu pôsobivé schopnosti. Pokiaľ ide o elektrifikáciu, Jeep Avenger je vybavený novou generáciou 400-voltového elektrického pohonu, ktorý kombinuje nový elektromotor a novú batériu. Pomocou 100 kW kábla Mode 4 pre jednosmerný prúd je možné u rýchlej verejnej nabíjacej stanice nabiť vozidlo na 30 minút jazdy iba za tri minúty. Počas 24 minút sa potom batéria nabije z 20 na 80% kapacity.

Nová misia Avengera v Európe

Nový Avenger bol vyvinutý s ohľadom na špecifické potreby európskych zákazníkov. Jedná sa o kompaktné SUV, ktoré svojou dĺžkou štyri metre spadá do rýchlo rastúceho segmentu B-SUV, teda do druhého najväčšieho európskeho segmentu z hľadiska objemu.

Očakáva sa, že v roku 2023 segment B-SUV dosiahne celkový ročný objem 2,2 milióna vozidiel, čo predstavuje jedno z piatich vozidiel predaných v Európe. Nový Avenger veľkostne stojí pod modelom Renegade a dopĺňa ponuku značky Jeep v segmente B-SUV.

„Jeep Avenger je prvým SUV značky Jeep s nulovými emisiami,“ povedala Antonella Bruno, vedúca Jeep Europe v skupine Stellantis. „Bude sa jednať o nový vstupný bod do radu Jeep, ktorý nám umožní dokončiť pokrytie všetkých segmentov SUV. Očakávame, že do roka 2024 sa stane najpredávanejším modelom v našom portfóliu. Avenger pridáva do našej ponuky ďalšiu úroveň elektrifikácie a predstavuje ďalší krok vo vývoji značky Jeep“.

Avenger predstavuje cennú a príťažlivú variantu pre všetkých, ktorí hľadajú alternatívu vozidla s nulovými emisiami od značky Jeep, ktorá sa od tradičnejších hráčov v tomto segmente zásadne odlišuje. Nový Jeep Avenger si kladie za cieľ rozšíriť zákaznícku základňu zameranú na ľudí s aktívnym životným štýlom, ktorí hľadajú schopný a moderný dizajn, kompaktné rozmery a priestranný interiér.

Úplne nové elektrické hnacie ústrojenstvo

Jeep Avenger využíva novú generáciu elektrického pohonu, ktorý kombinuje nový elektromotor a novú batériu.

Druhá generácia 400-voltového elektrického hnacieho ústrojenstva je prvým produktom spoločnosti Emotors, joint venture podniku spoločností Stellantis a Nidec Leroy-Somer Holding. Systém poskytuje výkon 115 kW, teda 156 k, a krútiaci moment 260 Nm.

Nová 54 kWh batéria vyrábaná skupinou Stellantis ponúka vysokú energetickú hustotu a vynikajúci pomer medzi menovitou a využiteľnou energiou. Batéria je zložená zo 17 modulov a 102 článkov s lítium-iónovou technológiou NMC 811 a poskytuje dojazd 400 km v cykle WLTP a 550 km v mestskom cykle.

Batéria, ktorá bola testovaná na viac ako 2 milióny kilometrov, je extrémne kompaktná a uložená pod prednými a zadnými sedadlami a stredovým tunelom. Pri jazde v teréne je navyše chránená vysokou svetlou výškou a krytmi podvozku.

Vzhľadom na to, že európski užívatelia prejdú denne v priemere 30 km, je pravdepodobné, že s vozidlom budú môcť bez nabíjania jazdiť niekoľko dní. Pomocou 11 kW kábla Mode 3 pre striedavý prúd a pripojeného Wallboxu či verejnej nabíjacej stanice je možné vozidlo nabiť z 0 na 100% za 5,5 hodiny.

360-stupňová ochrana

Na zníženie poškodenia pri nárazoch v nízkych rýchlostiach, čo predstavuje 70 % kolízií v Európe, je nový Avenger vybavený ochrannými krytmi, lištami okolo celej karosérie a zapustenými svetlometmi.

Vďaka týmto riešeniam môže zákazník znížiť potenciálne náklady na škody spôsobené nehodou o približne 1 000 eur. Predné svetlomety sú zapustené a posadené pomerne vysoko, čo ich chráni v prípade nárazov v nízkych rýchlostiach. Ochranné kryty nového SUV sú vyrobené z prefarbeného lisovaného polyméru. To v praxi znamená, že pri poškriabaní nie je poškodenie viditeľné. Viac exponované miesta, vrátane dverí, disponujú vyšším obložením, čo zaručuje špičkovú ochranu.

Funkčné a priestranné interiéry

Interiér úplne nového modelu Jeep Avenger pokračuje v koncepcii funkčného dizajnu. Čistý a robustný štýl interiéru, ktorý sa vyznačuje štíhlou palubnou doskou, bol inšpirovaný históriou značky Jeep, najmä modelom Jeep Wrangler.

Po zasadnutí do vozidla upúta pozornosť horná časť palubnej dosky s jedným horizontálnym prvkom, ktorý zahŕňa všetky výduchy ventilácie, ambientné osvetlenie a centrálny 10,25-palcový dotykový displej umožňujúci sledovanie vodičom aj spolujazdcom. Spodná strana palubnej dosky ponúka širokú odkladaciu schránku.

Nový Avenger je charakteristický množstvom detailov, ktoré sú pre túto triedu vozidiel jedinečné, napríklad koženými sedadlami s elektrickým nastavením a masážnou funkciou, viacfarebným ambientným osvetlením, ktoré znižuje namáhanie očí pri nočnej jazde, a širokým strešným oknom (k dispozícii neskôr). Smerové svetlá zostávajú viditeľné aj po otvorení zadných výklopných dverí, čo ďalej zvyšuje celkovú bezpečnosť.

Stredová konzola bola navrhnutá tak, aby maximalizovala využiteľný priestor pre vodiča a spolujazdca. Pri konštrukcii nového modelu Avenger tvorcovia sledovali maximalizáciu úložných priestorov v kompaktnej karosérii. U predných sedadiel je tak k dispozícii celkom 34 litrov úložného priestoru, čo je vzhľadom na priemer v segmente (15 litrov) pôsobivá hodnota.

Tento mimoriadny výsledok bol dosiahnutý optimalizáciou všetkých priestorov a vytvorením funkčných a priestranných úložných priehradiek, ktoré sú dostatočné na uloženie obsahu celej lietadlovej palubnej batožiny.

Stredový tunel bol navrhnutý s ohľadom na flexibilitu a modularitu a pomocou posunutia ho možno prispôsobiť veľkosti rôznych predmetov. Jeho úplným odstránením sa potom vytvorí miesto pre väčšie predmety. Ďalší užitočný priestor je k dispozícii pod ovládačmi automatickej prevodovky, kde je chránený sklopným magnetickým krytom. V tomto priestore je možné nabíjať mobilný telefón a zároveň uchovávať 1,5-litrovú fľašu vody.

Pravidlá funkčného dizajnu boli aplikované aj na batožinový priestor. Jeho objem patrí k najlepším v segmente (380 litrov) a špičková funkčnosť je viditeľná napríklad v menšej výške ložnej hrany (o 720 mm nižšia), šírke zadných výklopných dverí, ktorá dosahuje viac ako meter a voliteľnej funkcii hands-free elektrického ovládania zadných výklopných dverí , čo je v danom segmente dosť neobyčajný prvok. 

Pokročilé bezpečnostné funkcie

Jeep Avenger ponúka celú škálu bezpečnostných prvkov. Pochváliť sa môže autonómnym riadením úrovne 2, ktoré prostredníctvom adaptívneho tempomatu a systému udržiavania v jazdnom pruhu automaticky upravuje rýchlosť a trajektóriu vozidla. Vozidlo zostáva uprostred jazdného pruhu a v bezpečnej vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla, čo zaisťuje pokojné cestovanie. Autonómne riadenie úrovne 2 zahŕňa aj asistenta dopravných zápch pre uvoľnenú a pohodlnú jazdu aj v prípade hustej prevádzky.

Nový Avenger ponúka systém rozpoznávania dopravného značenia, ktorý číta a interpretuje dopravné značky, automatické núdzové brzdenie s rozpoznaním chodcov a cyklistov, ktoré s cieľom zabrániť alebo zmierniť následky nehody spomalí vozidlo, a to až do úplného zastavenia. Ďalej ponúka asistent pozornosti vodiča, ktorý sleduje ospalosť vodiča a odporúča prestávku na odpočinok, monitoring mŕtvych uhlov pre sledovanie slepých miest vedľa vozidla, asistent jazdy v jazdnom pruhu, ktorý zabraňuje nechcenému opusteniu jazdného pruhu, 360° parkovacie senzory s aktívnym parkovacím asistentom a 180° zadnú kameru s pohľadom z vtáčej perspektívy.