Vedeli ste, že stierače tvoria veľmi podstatný prvok bezpečnosti vo vašom vozidle? Ako aj iný spotrebný materiál, aj oni však potrebujú občasnú výmenu. V našom najnovšom článku sa dozviete, kedy je už vhodné stierače na vašom vozidle vymeniť.

Za všetkým hľadaj ženu

Výmena stieračov naozaj nie je náročný úkon, no ponorme sa trochu do ich histórie. Svet automobilov je zväčša mužská záležitosť, ale existuje aj zopár výnimiek. Napríklad na začiatku boja so zapršaným čelným sklom stála žena. Prvé automobily stierače nepotrebovali, pretože žiadne čelné sklo nemali. S napredujúcim vývojom výrobcovia začali montovať v prednej časti vozidla okienka, ktoré cestujúcich mali chrániť pred prúdom vzduchu, no pri daždi sa stávali ťažko priehľadnými. Napriek tomu to moc jazde neprekážalo, keďže vozidlá nedosahovali vysoké rýchlosti. So silnejšími motormi ale nároky na viditeľnosť počas dažďa narastali.

Úplne počiatky stieračov sa spájajú s istou Mary Andersonovou z Alabamy. Svoj vynález si dala patentovať a snažila sa s ním preraziť, no keďže vtedy automobily nejazdili tak rýchlo a nepotrebovali čelné sklo nenašlo sa pre jej vynález pochopenie. V roku 1919 boli vyvinuté stierače ovládané podtlakom z motora. Systém bol síce prevratný, no aj nespoľahlivý, pretože rýchlosť stierania priamo závisela od otáčok motora a na voľnobehu nestierali teda vôbec. Stieracie lišty sa postupne rozšírili do luxusnejších vozidiel a po vynájdení štartéra to bolo už len krôčik systému ako ho poznáme dnes.

Od podtlaku až k súčasnému systému

Súčasné stierače poháňané elektromotorom vynašiel Ormand Wall. K nim sa neskôr pridali aj prvé elektrické ostrekovače okien. Rýchlosť a frekvenciu stierania však stále nebolo možné ovládať. Problém vyriešil až Robert Kearns vynájdením cyklovača, ktorý sa rozšíril do každého sériovo vyrábaného vozidla. Dažďový senzor tiež nie je vynálezom 21. storočia. Jeho počiatky sa spájajú s vozidlom Citroen SM a siahajú až do roku 1970. Princíp spočíval v odpore, ktorý kládli stierače na sklo. Ak bolo na skle veľa kvapiek stierače sa šmýkali ľahšie a cez motorček prechádzalo menej prúdu a naopak ak bolo na skle málo kvapiek stierače kládli väčší odpor a motorčekom prechádzalo viac prúdu.

Typy stieračov

Poznáme dva typy stieračov. Prvý z nich je klasický ramienkový. Funguje na princípe pohyblivých ramien, ktoré sa starajú o rovnomerné pritláčanie gumičky k oknu vozidla. V už nie sú používané až tak často, no výrobcovia ich stále zdokonaľujú. Nevýhodou je ich vyššia hlučnosť pri vyšších otáčkach, ktorá je spôsobovaná odporom vzduchu. Druhý typ sú moderné ploché stierače, ktoré nemajú ramienka a o kopírovanie povrchu skla sa stará len pružný kovový pás v ich tele. Na menej zakrivených sklách práve tieto stierače stierajú lepšie, zatiaľ čo pre zakrivenejšie sklá sú vhodnejšie ramienkové. Výmena ramienkových aj plochých stieračov nie je náročná, no treba poznať aké uchytenie stieračov na aute máte.

Kedy je potrebné stierače vymeniť?

V našich zemepisných šírkach je pri aktívnom používaní vozidla vhodné stierače vymeniť po každej zime. Práve v zime dostávajú gumičky stieračov najviac zabrať neustálym primŕzaním a rozmŕzaním. Týmito vplyvmi postupne gumičky strácajú pružnosť a mäkkosť, čo má za následok horšie stieranie či nepríjemné „vŕzganie“ gumičiek na skle. Pre ich výmenu potrebujete vedieť správnu veľkosť stieračov, ktorá sa odvíja od konkrétneho modelu auta. Pre nájdenie správneho rozmeru alebo aj výmeny nás neváhajte kontaktovať prostredníctvom formuláru nižšie. Naši ochotní servisný poradcovia vám radi pomôžu.