Náš kolega a zároveň predajca vozidiel Hyundai Matej Šimončič si na Veľkú noc zobral do testovacieho hľadáčika náš najnovší prírastok medzi testovacími vozidlami v Begame. Je ním Hyundai Kona z českej fabriky v Nošoviciach. Disponuje bohatou výbavou a krásnym „papierovým“ dojazdom až 488 km. Ako si však poradila s cestou na Štrbské pleso a späť? To vám Matej priblíži v tomto článku.

Cesta ubiehala plynulo, miestami som Kone „naložil aj vysoko nad povolených 130“ ten ťah aj vo vyšších rýchlostiach bol úžasný. Darmo, krútiaci moment 400 Nm a výkon 200 koní robí s malým mestským crossoverom divy. No poďme od začiatku.

Vyrážame v piatok ráno z Trnavy s plne nabitou batériou, vyberáme si trasu cez Donovaly. Nie je to moja prvá jazda na elektrickom vozidle, už som sa naučil, že trasu je nutné plánovať a držať sa pravidla „samotná cesta je cieľ“. Už na R1 nadstavujem adaptívny tempomat na 135km/hod. Uvidíme ako sa bude vyvíjať spotreba. Na Donovaly sme prišli so spotrebou jemne nad 20 kW na 100 km. Je to málo, či veľa? Pri batérii 64kWh by bol reálny dojazd Kony 300km. Od dojazdu 488km je to dosť vzdialené. Na obranu Kony je treba povedať, že jazda nad 130, tiahle stúpania na R1 a jazda hore Donovalmi si vyžiadala svoju daň. Preto parkujeme pred reštauráciou s dvomi nabíjacími portami pre elektromobily. Hodinový obed a nabíjanie na AC (striedavý prúd) nám pridal 60km dojazdu a ubral 3,30€ z peňaženky. Reštaurácia si účtovala 0,30€ za nabitie 1kWh. Cesta dole Donovalmi nám k dojazdu pridala ďalších 10km. To sme už vedeli, že Štrbské pleso dosiahneme bez problémov aj pri tempomatovej 130-140km/h s tiahlym stúpaním od Štrby. Do hotela sme dorazili s 22%.

Dnes už väčšina 3* a 4* hotelov umožňuje nabitie elektromobilu. Ja som si prezistil možnosti nabíjanie ešte pred príchodom, náš hotel disponoval 11kW AC nabíjačkou. Cena nabíjania pre ubytovaných 50 centov za kW, pri cene benzínu stále veľmi prijateľné.

Na veľkonočnú nedeľu sme sa vybrali obzrieť čo nové v Tatrách. Auto nabité na 100%. Čakal nás zjazd z 1350 m nadmorskej výšky do 850 m. Presne 500m je výškový rozdiel medzi „Štrbským“ a „ Lomnicou“. Kona absolvovala túto cestu so spotrebou zopár kW, no vedel som, že túto hodnotu doženieme na ceste naspäť. Bol som veľmi zvedavý akú spotrebu dosiahneme na kľukatých cestách Tatranskej magistrály s výškovými rozdielmi niekoľko stoviek metrov. Po prejdení 60 kilometrov bola spotreba veľmi priaznivá. Necelých 12 kW je veľmi slušný údaj.

Z Tatier sme odchádzali s 80% v batérii, cestu naspäť som zvolil severnou trasou popod Strečno. Prvá zápcha pred Ružomberkom potvrdila, že dnešná cesta bude dlhá. Avšak Kona disponuje pokročilými asistentami. Systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu spolu s adaptívnym tempomatom urobil cestu v zápche o niečo znesiteľnejšou. Po prejdení 70 kilometrov sme sa zastavili na „čerpačke“ v Ružomberku. Sieť Greenway tu má vybudované stojany na AC aj DC nabíjanie. Naša Kona disponuje až 100 kW palubnou DC nabíjačkou. Za 15 minút sme dobili baterky o niekoľko % a pokračovali pod Strečno. Tu sme opäť využili asistentov pre jazdu v zápche a pokračovali smer Trnava.

Na ceste späť sme si vychutnávali prémiový zvuk BOSE a úžasné ticho. Kona je vybavená všetkým, čo má moderné auto mať, od bezdrôtového nabíjania mobilného telefóne, cez vyhrievanie všetkých sedadiel, až po bez kľúčový prístup do vozidla. Výborná je aplikácia Bluelink, ktorá dovoľuje komunikáciu s vozidlom cez smartfón, no o tejto službe sa dozviete v ďalšom článku.

Ak sa pýtate, či by som si cestu s Konou zopakoval? Určite áno, chce to trochu plánovania trasy, pri ktorej si zistíte možnosti nabíjania. S kartou ChargeMy Hyundai môžete dobíjať až na 285 tisíc nabíjacích miestach v Európe. Budeme radi, ak nás navštívite v salóne Hyundai v Trnave a vyskúšate si naše modely. Kto vie? Možno Vás osloví aj jeden z našich plne elektrických. Na testovaciu jazdu sa môžete objednať prostredníctvom formulára nižšie alebo na tel. č. 033 / 591 36 77.