Po dlhom, slnečnom a suchom lete vás môže daždivá jeseň nepríjemne prekvapiť. Keď prvýkrát vyrazíte niekam autom za dažďa, možno zistíte, že stierače už nefungujú tak dobre ako kedysi a cez mokré, zle utreté čelné sklo horšie vidíte na cestu. To nie je príjemné ani cez deň. Avšak v noci sa svetlo z oprotiidúcich áut rozptyľuje na dažďových kvapkách na čelnom skle, čo môže vodiča nebezpečne oslepiť.

Gumičky na stieračoch vekom a používaním podliehajú opotrebeniu. Medzi najčastejšie príznaky opotrebenia patria:

  • nestierajú kvapky na niektorých miestach na čelnom skle,
  • na veľkej časti plochy zanechávajú tenký film vlhkosti,
  • zadrhávajú sa, výrazne horšie stierajú keď sú suché,
  • vŕzgajú alebo viac hučia.

Mnoho vodičov kupuje univerzálne náhradné stierače na čerpacích staniciach či dokonca v obchodoch s potravinami. Stoja pár eur, ako-tak pasujú a  hneď po výmene sa vodičovi zdá, že má opäť od výmeny stieračov na dlhú dobu pokoj. Už po pár mesiacoch ho môžu začať prvé nepríjemnosti.

„Našim zákazníkom odporúčame používať originálne náhradné stierače,“ hovorí René Maron, predajca náhradných dielov Peugeot v autorizovanom servise Begam v Trnave. „Máme na sklade stierače na všetky modely a zákazníkom ponúkame ich výmenu aj v rámci pravidelnej servisnej prehliadky.“

René Maron uvádza niekoľko dôvodov, prečo by ste si mali nové stierače kúpiť v autorizovanom servise vašej značky auta.

Vydržia toľko, ako tie na novom aute

Originálna sada stieračov vydrží na aute aj štyri-päť rokov a potom sa postupne začína prejavovať jej opotrebovanie.

„Originálne náhradné stierače Peugeot sú rovnako kvalitné ako tie, s ktorými prichádza auto z výroby,“ hovorí René Maron. Namiesto toho, aby ste si pravidelne kupovali náhradné stierače, vám nová sada vydrží opäť niekoľko rokov.

Najlacnejšie stierače sú takzvané ramienkové, kedy je gumička natiahnutá na kovovej konštrukcii. Kvalitnejšie a drahšie stierače sú jednodielne – ploché, majú lepšiu aerodynamiku aj krajší vzhľad.

„Môžete si každých pár mesiacov kupovať lacné stierače, no jedny kvalitnejšie, ktoré vám vydržia na viac sezón, vás z dlhodobého hľadiska budú stáť menej,“ vysvetľuje René Maron.

Máte istotu, že budú pasovať

Neoriginálne stierače sa vyrábajú v zopár dĺžkach, tak, aby ako-tak pasovali na každé auto. Môže sa vám však stať, že práve na váš typ nebudú mať správne stierače, takže skončíte so stieračmi, ktoré sú príliš krátke a stieraná plocha auta sa tým zmenší. Zhoršiť účinok stieračov môže aj nesprávne zakrivenie neoriginálneho stierača.

V autorizovanom servise vám ponúknu sadu dvoch predných stieračov, ktoré presne pasujú na vaše auto dĺžkou aj zakrivením.

Neznačkové náhrady môžu tiež byť – napríklad kvôli „univerzálnemu“ konektoru alebo ramienkovej konštrukcii – vyššie, ako pôvodné stierače. Na niektorých autách tak môžu prekážať ostrekovačom čelného skla, kvôli čomu nebudete mať okno ani poriadne zotreté, ani poriadne umyté od nečistôt.

Postarajú sa vám o ich výmenu

Ak ste si prišli po stierače do servisu, môžete si ich po kúpe rovno nechať vymeniť v servise. Nezašpiníte sa, máte istotu, že nové stierače pri montáži nepoškodíte a nemusíte rozmýšľať, kam vyhodíte starú sadu.

Sú oveľa lacnejšie, ako by ste čakali

Ešte pred pár rokmi existoval na kúpu neoriginálnych stieračov jeden dôležitý argument – boli výrazne lacnejšie ako značkové. To však už dnes neplatí, vysvetľuje René Maron: „Niekedy sa ceny za sadu predných stieračov pohybovali okolo 40 až 50 eur, za tú cenu si ich kupoval málokto. Dnes sú ceny oveľa rozumnejšie, sada u nás v servise BEGAM v Trnave stojí len okolo 13 až 15 eur,“ vysvetľuje, a dodáva: „Odporúčam sa preto u nás čo najskôr zastaviť pre nové stierače, alebo ich výmenu spojiť s prezúvaním zimných pneumatík.“