Aj vás už niekedy vydesila rozsvietená červená kontrolka oleja? Príčiny sú rôzne. Jednou z nich je aj nedostatok oleja, ktorý môže už po chvíli viesť k nákladnému a závažnému poškodeniu motora. Nikdy by ste nemali pri jej rozsvietení preto pokračovať v jazde. Zadretý motor ale nemusí vždy viesť k výmene celého agregátu, pokiaľ zareagujete včas. Zadretie motora, alebo miernejšie pridretie motora, môže spôsobiť pokles tlaku, pokles hladiny oleja, porucha olejového čerpadla alebo nedostatkom chladiacej kvapaliny.

Zadretie motora ako následok nedostatku oleja

Pre optimálny chod motora je potrebná dostatočná hladina oleja, ktorá sa stará o správne mazanie, ale aj odvádzanie tepla z miest, kde nemôže odvádzať teplo chladiaca kvapalina. Neustále mazanie napr. vyžadujú piesty vo valcoch, ojnice či kľukový hriadeľ. V opačnom prípade sa otáčaním hriadeľa ložiská vydrú, čo v zapríčiní zadretý motor vozidla. V tomto prípade je možné motor zachrániť ich výmenou, alebo vymeniť celý hriadeľ.

Výmena kľukového hriadeľa nie je lacná záležitosť. V prípade zadretia piestu vo valci, alebo sa zadretia ojničného ložiska, hrozí, že sa v dôsledku tlaku odtrhnú a prerazia blok motora, alebo spôsobia jeho prasknutie. To znamená úplné poškodenie motora, ktoré sa už neoplatí opravovať, pretože je vlastne nutné vymeniť celý motor, ktorého výmena sa najmä pri starších vozidlách nemusí vyplatiť. V takom prípade sa oplatí kúpiť rovno nové vozidlo.

Zadretý motor vplyvom nízkej hladiny chladiacej kvapaliny

Zadretie motora dokáže spôsobiť aj nedostatok chladiacej kvapaliny. Časti motora, ako napríklad piesty či valce, sa začnú pri jej nedostatku prehrievať, čo nakoniec vyvŕši v zapekanie (karbónovanie) oleja. Takýto olej potom obsahuje časti karbónových zvyškov, ktoré následne kolujú v olejovej ceste a spôsobia zadretie častí motora podobne, ako sme písali v prvom odseku. Výsledkom je teda znovu zadretý motor a nevýhodná nákladná oprava.

Ako predísť zadretiu motora?

Rozhodne by ste nemali podceňovať prevenciu a pravidelne meniť motorový olej. Pozor by ste si mali dávať najmä u starších vozidiel, ktoré nemusia mať senzor tlaku oleja. To isté platí aj pre chladiacu kvapalinu. Pokiaľ už máte pocit, že sa motor na vašom vozidle sa zadiera, pozorne vnímajte jeho zvuk. Najdôležitejšie je, aby ste zareagovali včas. Agregát, ktorý nie je dostatočne premazávaný má kovovejší zvuk a je utrasenejší a hlučnejší. Spozorovať môžete aj stratu výkonu vplyvom zvýšených odporov v motore.

Objednajte sa do nášho servisu

Ak potrebujete vymeniť motorový olej vášho vozidla, chladiacu kvapalinu alebo pomôcť so zadretým motorov, neváhajte sa objednať do nášho servisu na tel. č. +421 33 591 36 66 alebo na adrese servis@begam.sk. Naši servisný poradcovia sú tu pre vás, aby vám ochotne pomohli vyriešiť všetky problémy spojené s vašim vozidlom. Tešíme sa na vašu návštevu.